Zakopane

Zakopane jest jedną z najpopularniejszych wypoczynkowych miejscowości w polskich górach. Do niej trafiliśmy i my. Samo Zakopane w sezonie oraz weekendami jest nieco zatłoczone.
Warto jednak się wybrać w czasie mniej atrakcyjnych terminów, nie oznacza to jednak brak atrakcji o czym będziecie mogli się przekonać czytając dalszą cześć naszej relacji. W samym mieście jest co zwiedzać. My polecamy zakopane krupowkiKrupówki - zwłaszcza wieczorem przy blasku latarnianych świateł. Na całej długości ulicy porozstawiane są liczne kramy z pamiątkami, mimowie, drewniane wozy, z których sprzedawane są oscypki, karykaturzyści.  Wśród całego mnóstwa kuglarzy pragnących umilić spacer turystom i przy okazji zarobić parę dudków zainteresował nas szczególnie wizualno-muzyczny pokaz z użyciem uroczej kukły. zakopane marionetkaMarionetka "gra" na fortepianie wydając śmieszne odgłosy i robiąc zaskakujące miny. Jest to całe kilkunastominutowe, dobrze przemyślane i zaplanowane show, do którego obejrzenia serdecznie zapraszamy. Ciekawą atrakcją turystyczną jest też ławeczka na Krupówkach. Można na niej usiąść i "poczytać" gazetę zerkając przez ramię rzeźby. Jest to o tyle ciekawe, gdyż jedna z otwartych stron gazety nie ma wypełnienia, jest pusta na wylot. Siedzącą na ławeczce osobę widać jest tak jakby była w ramie obrazu. Dokładnie jak to wygląda pokazuje kamera wideo rejestrująca obraz na żywo. Dostępna jest pod tym linkiem.
Gdy pogoda nie sprzyja górskim wędrówkom możemy wybrać się do wesołego miasteczka zakopane wesole miasteczkolub kina 5D - poza obrazem 3D kino charakteryzuje się ruchomymi fotelami, pryskającą wodą oraz podmuchami powietrza.

Gdzie spaliśmy: Polecamy pokoje gościnne "Dom Pod Sarnią". Głównymi zaletami są, ciepłe, ładne, zadbane, z widokiem na Giewont pokoje z łazienkami. Dom znajduje się 15 minut drogi od Krupówek i 5 minut drogi od szlaków.2zakopane tatry giewont

Gdzie zjeść: Nam do gustu przypadło "Zbójnickie Jadło". Na Krupówkach są 2 takie lokale. Ciekawym rozwiązaniem jest to, że jedzenie jest tam sprzedawane na wagę - sami wybieramy co i ile chcemy zjeść - smacznie i oryginalnie.

Wycieczkę rozpoczęliśmy udając się na niebieski szlak, na który trafić można podążając od Wielkiej Krokwi ulicą Bronka Czecha aż do skrzyżowania z ulicami Przewodników Tatrzańskich, Chałubińskiegio i Drogi na Bystre. Na skrzyżowaniu skręciliśmy w ulicę Przewodników Tatrzańskich, wzdłuż której prowadzi wspomniany niebieski szlak. Dochodząc tą ulicą do rozgałęzienia szlaków  skierować się można bezpośrednio na Kasprowy Wierch (pieszo zielonym szlakiem lub wyciągiem), my jednak poszliśmy (w dalszym ciągu niebieskim szlakiem) przez Halę Gąsienicową, na której znajduje się schronisko Murowaniec. Z Hali Gąsienicowej udaliśmy się na Kasprowy Wierch, na który prowadzi dość stromy żółty szlak. Z Kasprowego Wierchu  przeszliśmy czerwonym szlakiem przez rozciągające się na zachód od niego szczyty: Pośredni Wierch Goryczkowy, Goryczkową Czubę, Suche Czuby i Suchy Wierch aż do Przełęczy pod Kondracką Kopą. Tutaj trafiliśmy na zielony szlak prowadzący Doliną Kondratową do schroniska na Hali Kondratowej.  Mimo niesprzyjającej pogody (duże zamglenie, mżawka) skusiliśmy się na wyruszenie na szlak. Po dojściu w okolice schroniska trudy wyprawy zostały nam wynagrodzone zaskakującym widokiem - niedźwiedzica z młodymi!zakopane tatry niedziwedz brunatny Pamiętając o środkach ostrożności wyminęliśmy posilające się jagodami zwierzęta i udaliśmy się w dalszą drogę. Z Hali Kondratowej wróciliśmy do Zakopanego szlakiem niebieskim, prowadzącym na ulicę Przewodników Tatrzańskich, czyli w miejsce gdzie rozpoczynaliśmy naszą wędrówkę.

Do Doliny Kościeliskiej udaliśmy się Drogą pod Reglami (czarny szlak). Wzdłuż Doliny, aż do schroniska Ornak biegnie szlak zielony. My jednak przerwaliśmy naszą wędrówkę tym szlakiem i skierować się na szlak czarny prowadzący do Jaskini Mroźnej.jaskinia mrozna Jest to jedyna tatrzańska jaskinia posiadająca oświetlenie. Jest to jaskinia przelotowa o długości ok. 500 m. Przejście przez nią zajmuje około pół godziny. Wychodząc z jaskini trafiamy na ścieżkę prowadzącą na zielony szlak. Na wysokości jaskini Mroźnej, po zachodniej stronie szlaku znajdują się Jaskinia Mylna i Jaskinia Raptawicka. Dojście do tych jaskiń jest jednak dosyć trudne a przejście przez Jaskinię Mylną (która podobnie jak Jaskinia Mroźna jest jaskinią przelotową) wymaga dużej sprawności fizycznej i przygotowania w postaci sprzętu jak latarki. Kilkadziesiąt metrów przed schroniskiem Ornak ponownie zboczyliśmy z zielonego szlaku i skierowaliśmy się na Smreczyński Staw (ponownie szlak czarny). Jest to niewielki staw położony w niezwykle malowniczym otoczeniu. Ze stawu powróciliśmy do szlaku zielonego tą samą drogą i udaliśmy się do Schroniska Ornak. Znajduje się ono na umownym końcu Doliny Kościeliskiej. Z jednej strony otoczone jest lasem, z drugiej rozciąga się zaś polana.  Powyżej polany  podziwiać można rozciągającą się panoramę górskich szczytów. W drogę powrotną udaliśmy się  zielonym szlakiem, w pobliże wejścia do Doliny, do miejsca gdzie krzyżuje się on ze Ścieżką nad Reglami (czarny szlak). Ścieżką tą doszliśmy do Przełęczy Przysłop Miętusi - wspaniałego miejsca, z którego rozciąga się niesamowity widok na górskie szczyty. Z Przełęczy skierowaliśmy się na Drogę pod Reglami (którą szliśmy rozpoczynając naszą wędrówkę) poprzez Dolinę Małej Łąki szlakiem niebieskim.
Mapa

Morskie Oko to jedno z najbardziej znanych miejsc w Tatrach. zakopane morskie okoNa szlak prowadzący do jeziora dojechaliśmy busem. Stosunkowo często odjeżdżają one sprzed baru Fis znajdującego naprzeciw dworca PKS w Zakopanem. Dojazd do szlaku trwa około 20 min. Po wyjściu z busa trudno jest zabłądzić, gdyż do schroniska nad Morskim Okiem przeważnie podążają tłumy turystów. Prowadzi tam czerwony szlak, który w większości biegnie wzdłuż asfaltowej drogi. Trasa nie jest trudna choć dojście do schroniska zajmuje około dwie godziny. Po drodze warto zwrócić uwagę na liczne potoki i wodospady, w tym na zjawiskowy Wodospad Adama Mickiewicza. Po dotarciu na miejsce warto przejść jezioro wokół. Proponujemy także wejście czerwonym szlakiem na Czarny Staw pod Rysami. Wejście jest dość strome, natomiast warto zobaczyć staw otoczony najwyższymi szczytami Tatr. Ponadto warto także spojrzeć na Morskie Oko z góry:) Po powrocie znad Czarnego Stawu możemy kontynuować wędrówkę wokół Morskiego Oka. Z Morskiego Oka powracamy ta sama trasą, proponujemy jednak zejście ze szlaku do Schroniska w Roztoce. Prowadzi tam zielony szlak przecinający się ze szlakiem czerwonym mniej więcej na wysokości wspomnianego Wodospadu Adama Mickiewicza. Niewielkie schronisko znajduje się na malowniczej polance otoczonej lasem. Dojście do tego schroniska od czerwonego szlaku zajmuje około 15 min. Na szlak czerwony powracamy tą samą drogą. Szlak czerwony prowadzi nas do przystanku autobusowego skąd niemalże co chwilę odjeżdżają busy do Zakopanego.
mapa

Wycieczkę rozpoczęliśmy wejściem na Drogę pod Reglami (czarny szlak). Podążaliśmy nią do Doliny Strążyskiej. Doliną Strążyską (czerwony szlak) skierowaliśmy się do Strążyskiej Polany, gdzie znajduje się niewielka herbaciarnia.zakopane owce Z polany udaliśmy  się żółtym szlakiem do Wodospadu Siklawa, znajdującego się o około 10 min. drogi od herbaciarni. Po powrocie na polanę skierowaliśmy się na Ścieżkę nad Reglami, która prowadzi na Sarnią Skałę. Trasa jest dosyć stroma, niewątpliwie jednak warto na Sarnią Skałę dotrzeć. Roztacza się z niej bowiem wspaniały widok na Zakopane oraz otaczające je szczyty górskie, w tym Giewont wydający się być „na wyciągnięcie ręki”. Ścieżką nad Reglami zeszliśmy do skrzyżowania z żółtym szlakiem prowadzącym przez Dolinę Białego do Drogi pod Reglami. zakopane na szlaku tatryDotarłszy do niej skierowaliśmy się na zachód, do skrzyżowania ze szlakiem niebieskim. Szlak ten doprowadził nas do Jaskini Dziury. Dojście do niej zajmuje kilkanaście minut. Jaskinia ta jest udostępniona do zwiedzania, jeśli jednak decydujemy się na wejście niezbędne jest posiadanie latarki. Z jaskini powróciliśmy szlakiem niebieskim na Drogę pod Reglami, skąd dotarliśmy do Zakopanego.