Hajnówka

Hajnówka to me miasteczko położone na wschodzie Polski, na skraju Puszczy Białowieskiej. Stanowi doskonałą bazę wypadową do zwiedzania pobliskiej puszczy oraz położonych w pobliżu mniejszych miejscowości. drzewa w Puszczy niedaleko HajnówkiPobliskie atrakcje turystyczne gwarantują godziny dobrej zabawy. Istny raj na ziemi dla grzybiarzy.

W samej Hajnówce nie ma zbyt wiele do zwiedzania, ale warto zobaczyć chociażby liczne cerkwie i pomnik żubra zrobionego z brązu.

Niestety baza gastronomiczna nie przedstawia bogatej oferty, podobnie też jest z usługami noclegowymi. Udało się nam jednak znaleźć ciekawą ofertę w Lipinach (oddalone 4 km od centrum miasta). Właściciele obiektu oferują odbiór i odstawienie niezmotoryzowanych z dworca oraz użyczają rowerów na czas pobytu. Więcej informacji można znaleźć na stronie: http://www.przylesie.bialowieza.pl/ - gorąco polecamy!

Niewątpliwie jedną z ciekawszych opcji spędzenia czasu jest przejażdżka kolejką wąskotorową do jeziora Topiło. Odjazdy kolejki można sprawdzić na stronie http://www.hajnowka.pl/ (zakładka „turystyka”). kolej wąskotorowa w Hajnówce w drodze nad jezioro TopiłoStacja znajduje się na ulicy Dzielnicowej 12. Z miejsca, gdzie nocowaliśmy można tam trafić następująco: idąc z posesji skręcić w prawo i iść do końca ulicy, aż do krzyża. W tym miejscu skręcamy ponownie w prawo i idziemy leśną drogą aż do torów i tu znowu w prawo. Idąc po torach dochodzimy do stacji (czas dojścia z domu do stacji około 50 minut). Trasa kolejki wiedzie przez malownicze tereny białowieskich lasów. Przez godzinę jazdy można zobaczyć zróżnicowane oblicza puszczy w tym niesamowite tereny bagienne. Po dojeździe na miejsce mamy godzinę czasu na zwiedzenie okolicy. Główną atrakcją jest bajecznie wyglądające jezioro.Jezioro Topiło nieopodal Hajnówki W bezpośredniej bliskości znajduje się też parowóz wąskotorowy z całym składem oraz kapliczka poświęcona leśnikom i ich rodzinom zamordowanych przez okupantów sowieckich i hitlerowskich. Zdjęcia z tego niezwykłego miejsca dostępne są w galerii zdjęć. Do domu powracamy w taki sam sposób.

Nad jezioro Topiło prowadzi niebieski szlak rowerowy o długości około 42 km. Z miasta prowadzi on do Orzeszkowa lub w przeciwną stronę – wybraliśmy tą drugą opcję. Po przejechaniu małego odcinka asfaltową szosą wjechaliśmy w las i to na parę godzin ;) Sama trasa jest mało wymagająca – jedzie się po prostej, szerokiej drodze leśnej aż do samego jeziora, nad które można się dostać także kolejką wąskotorową (patrz wycieczka I). jezioro topiłoPo drodze minęliśmy duże rozlewiska, które tworzą niesamowity krajobraz. Nad samym jeziorem można zrobić sobie małą przerwę na posiłek bo człowiek nie samym kontemplowaniem natury żyje a jedzenie w takich okolicznościach przyrody smakuje o niebo lepiej. Dalsza część szlaku wiedzie w znacznej części asfaltową drogą. Pod sam koniec zaczynają się schody, czyli jazda po polnych drogach i łąkach. Niemniej jednak to właśnie tutaj można po raz drugi z zapartych tchem obserwować piękno okolic niemalże nieskażonych ludzką obecnością.

Ze względu na to, że nie jesteśmy zmotoryzowani to do Białowieży udaliśmy się poczciwym PKSem :). Nie pojechaliśmy bezpośrednio do tegoż miasta tylko wysiedliśmy na skrzyżowaniu, z którego można pojechać do Czerlonki. Następnie udaliśmy się wzdłuż głównej drogi. Po paru chwilach doszliśmy do pomnika żubra, upamiętniającego polowanie cara Aleksandra II. Po kilkudziesięciu minutach marszu dotarliśmy do Rezerwatu Pokazowego Żubrów i to tutaj dopiero na dobre rozpoczęła się nasza wycieczka. żubr niedaleko HajnówkiRezerwat jest dość spory. Zwiedzenie spokojnym tempem zajmuje około godziny. Poza żubrem – królem puszczy można tutaj zobaczyć też wilki, rysie, czy żubronie. Dużym plusem jest to, iż zwierzęta przechadzają się swobodnie po dużych wybiegach a nie są zamknięte w małych boksach jak to ma miejsce w zoo. żebra żubra - ścieżka przyrodnicza w BiałowieżyPo wyjściu z rezerwatu skręciliśmy w prawo i udaliśmy się w kierunku bardzo ciekawej ścieżki edukacyjnej o wdzięcznej nazwie „Żebra żubra”. Niezwykłe jest to, że większość ścieżki to nic innego jak drewniana kładka prowadząca nas przez podmokłe, bagniste tereny. Co jakiś czas rozstawione są tablice z opisem występujących na tym terenie drzew i krzewów. Opuszczając ścieżkę wychodzi się na ulicę, skręcając w prawo, po krótkim marszu, dochodzi się do Białowieży.Jezioro w Białowieży Nie mieliśmy zbyt dużo czasu na zwiedzanie ale udało nam się zobaczyć przepiękny Park Pałacowy. Drogę powrotną do Hajnówki pokonaliśmy za pomocą PKSu